اسپیندل موتور چیست؟

پی بام 16 اسفند 1397
اسپیندل موتور چیست؟
در ماشین های تراشکاری و برشکاری اسپیندل محور دوار است. لغت "اسپیندل" به معنای چرخنده است و تمام محورهای یک ماشین CNC که دوران میکنند را اسپیندل میگویند.

اسپیندل موتور در خانواده موتورها در سری AC موتورها محسوب می شود . دقیقا مانند موتور کولری که در منزلتان دیده اید . تفاوتهایی که این دو موتور باهم دارند بیشتر در دوام عمر آنها در دور بالاست . فرکانس برق از جمله مهمترین عامل در سرعت دوران موتورهای های اسپید است . اگر اسپیندل موتورها را به برق سه فاز شهر وصل نمایید همانند یک موتور عادی شروع به دوران می کند . دور آن حدود 2800 دور بر دقیقه است. جهت افزایش فرکانس به یک اینورتر نیاز داریم . اینورتر را تهیه کنید و اسپیندل را به آن وصل نمایید. فرکانس 50 هرتز همان عکس العمل برق شهر را بر روی موتور ایجاد می کند . فرکانس را افزایش دهید . دور موتور افزایش پیدا می کند . اگر موتور توان دوران 24000 دور را داشته باشد با افزایش فرکانس به 400 هرتز به دور 24000 دور خواهید رسید . موتور کولر را هم اگر به اینورتر وصل نمایید و افزایش فرکانس دهید دور آن افزایش می یابد . بالا و بالاتر می رود و ناگهان می سوزد یا قفل می کند یا متلاشی می شود . می دانید چرا؟

اسپیندل موتورها دارای چند خاصیت هستند که در موتورهای معمولی این موارد ایجاد نشده است . اولین مورد سنکرون بودن شفت روتور آنها است . مثلا اگر اسپیندل موتور شما 24000 RPM باشد . در کارخانه سازنده شفت روتور را با دور 30000 دور بر دقیقه بالانس نموده اند تا جلوی لرزش شفت در دورهای بالا گرفته شود . یکی از مشکلات موتور معمولی در دورهای بالا همین است . مطلب بعدی بسیار مهم بلبرینگ های مورد استفاده در اسپیندل موتورها بالاخص بلبرینگهای ابتدای موتور است. بلبرینگهای اسپیندل موتورها، های اسپید می باشد . در بعضی از موتورها که دارای کلاس بالاتری نیز می باشند از بلبرینگ های سرامیکی می باشد . بلبرینگهای دور بالا توان تحمل حرارتی بالا است . سرامیکی بودن تغییرات انبساط و انقباض کم دارند و در دورهای بالا گریپاچ نمی کنند اما مشکلی که دارند قیمت بسیار بالای آنها است.