ترموپلاستیک چیست؟

امیرارسلان زرقانی 25 اسفند 1398
ترموپلاستیک چیست؟
با توجه به موارد فوق دانشمندان همواره در تلاش بوده اند ماده ای تولید کنند که هم خواص لاستیک و هم ویژگی های پلاستیک را دارا باشد. این تلاش ها وتحقیقات فراوان سرانجام به نتیجه رسید و...

قبل از تعریف مواد ترمو پلاستیک (گرمانرم) ابتدا باید به تعریف لاستیک و پلاستیک بپردازیم:

به زبان ساده لاستیک به موادی گفته می شود که در صورت کشیده شدن از چند برابر طول ابتدایی و سپس رها کردن آن، مجددا به طول اولیه خود بازمیگردد. دقیقا مخالف مواد پلاستیک که این گونه نبوده و فقط درصورت افزایش طول، به طور محدود به طول اولیه خود بازمیگردد و اگر بیشتر کشیده شود  شکل اولیه خود را از دست داده و تغییر حالتی جدید و پایدار می دهد.

مزایا و معایب

لاستیک ها و پلاستیک ها با کاربرد متفاوت در صنعت هر دو امتیازات و مشکلات خود را دارند، برای مثال جنس لاستیک معمولا نرم بوده و چسبندگی به سطح بالایی دارند در صورتی که پلاستیک نسبت به لاستیک سخت تر بوده و فاقد چسبندگی به سطح است. همچنین لاستیک ها در فرایند تولید نیاز به پخت داشته که به زبان علمی باید Vulcanized یا Cure شوند.این فرایندها باعث میشود که مواد لاستیکی قابلیت بازیافت نداشته باشند و تولید آن ها از نظر سختی، زمان و هزینه بیشتر باشد. در صورتیکه مواد پلاستیکی قابلیت بازیافت را دارند و تولید آن ها از نظر سختی، زمان و هزینه کمتر می باشد.

ترمو پلاستیک یا گرما نرم چیست؟

با توجه به موارد فوق دانشمندان همواره در تلاش بوده اند ماده ای تولید کنند که هم خواص لاستیک و هم ویژگی های پلاستیک را دارا باشد. این تلاش ها وتحقیقات فراوان سرانجام به نتیجه رسید و در دهه 70 میلادی برای اولین بار محصولات ترموپلاستیک به بازار عرضه شد و در دهه 90 میلادی انواع ترموپلاستیک الاستومر (TPE) از قبیل تی پی وی (TPV)، تی پی آر (TPR)، تی پی اس (TPS) و تی پی او (TPO) در بازار فراگیرشدند. این محصولات بسته به نوعشان از رزین ها و مواد اولیه لاستیکی ازقبیل پی بی آر(PBR)، اس بی اس(SBS)، اس ای بی اس(SEBS)، ای پی دی ام(EPDM)، ای پی ام(EPM) و ان بی آر (NBR) تشکیل می شوند.

ترموپلاستیک یا گرمانرم به پلیمرهایی گفته می‌شود که با افزایش دما بدون تغییر شیمیایی ذوب می‌شوند، این پلیمرها را می‌توان به دفعات ذوب و دوباره جامد نمود. تنوع و گستردگی بسیار زیاد محصولات ترموپلاستیک باعث شده است که در صنعت بسیاری از محصولات پلاستیکی ولاستیکی جای خود را به این جنس محصولات بدهند و TPE جایگاه ثابتی در صنایع داشته باشد.

مواد ترموپلاستیک در دما های پایین تر از دمای خمیری، مشابه لاستیک ها رفتار می کند و در دما های بالا تر از دمای خمیری مشابه پلاستیک ها رفتار می کند.

از دیگر مزایای ترموپلاستیک ها (گرمانرم) می توان انعطاف زیاد در دماهای پایین ، قابلیت بهبود دهی خواص مکانیکی و قابلیت بازیافت کامل را نام برد که با توجه به شرایط مورد نیاز می توان از یکی از محصولات TPE استفاده کرد.