شناخت و معرفی انواع دستگیره درب ساختمان

امیرارسلان زرقانی 12 تیر 1399
شناخت و معرفی انواع دستگیره درب ساختمان
دستگیره ها از هر نوعی به لحاظ کاربرد در 4 گروه دسته بندی می شوند، به عنوان مثال، دستگیره درب ورودی یا درب حیاط را نمی توان بر روی درب اتاق خواب یا سرویس بهداشتی نصب کرد

معرفی انواع دستگیره

درب ها اولین بخش از ساختمان هستند، که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند و به همین علت باید از همه لحاظ ویژگی های تاثیر گذار و مثبت داشته باشند. از جمله ویژگی های تاثیرگذار و مثبت در زیبایی، کارایی و ایمنی درها دستگیره ی آن است.

معمولا دستگیره ها را به عنوان یراق اصلی ساختمان می شناسند و با استفاده از طرح های زیبا به منزل و یا دفتر کار شما، حس زیبایی و لوکس بودن را می بخشد اما در نظر داشته باشید که کارایی هر دستگیره متفاوت است و باید در این زمینه اطلاعات کسب کنید. اکثر دستگیره ها از جنس زاماک، آهن یا آلومینیوم با روکش های آبکاری شده تولید می شوند و در تنوع رنگی چون طلایی، کروم، زیتونی، نسکافه ای، رزگلد و غیره هستند.

دستگیره درب های ساختمانی از لحاظ شکل ظاهری به 2 دسته تقسیم می شود

  • دستگیره پلاکی (یک تکه)
  • دستگیره رُزت (دو تکه)

1- دستگیره درب پلاکی: محل دستگیره و ورودی کلید یکپارچه است و در انواع درب های ادارات، منازل و... استفاده می شود.

2- دستگیره درب رُزت: عدم یکپارچگی محل دستگیره و ورودی کلید، به طوری که محل دستگیره و ورودی کلید کاملا جدا از هم نصب شده است، این نوع دستگیره برای درب های داخلی، درب های ورودی و همچنین درب های سرویس بهداشتی کاربرد دارد، اگر برای درب ورودی استفاده کنید سمت بیرون ثابت بوده و زبانه قفل و دستگیره در ارتباط با هم کار می کنند.

لازم به ذکر است که دستگیره ها از هر نوعی به لحاظ کاربرد در 4 گروه دسته بندی می شوند که در ادامه بررسی می کنیم، به عنوان مثال دستگیره درب ورودی یا درب حیاط را نمی توان بر روی درب اتاق خواب یا سرویس بهداشتی نصب کرد زیرا کاربرد متفاوتی دارد.

دستگیره درب های ساختمانی از لحاظ کاربرد به 4 دسته تقسیم می شود

  • دستگیره کلیدی
  • دستگیره سوئیچی
  • دستگیره سرویسی
  • دستگیره درب ورودی

موارد استفاده دستگیره کلیدی: دستگیره های درب اتاق به دو صورت کلیدی و سوئیچی عرضه می شوند، این نوع دستگیره ها بر روی سایر درهای ساختمان نیز قابل نصب هستند.

موارد استفاده دستگیره سوئیچی: دستگیره های سوئیچی برای درب های اداری، اتاق و... استفاده می شوند. لازم به ذکر است که نصب این نوع دستگیره باید با سیلندر و قفل درب، هماهنگ با دستگیره انجام شود.

موارد استفاده دستگیره سرویسی : همانطور که از نام دستگیره مشخص است این مدل را می توان بر روی درب سرویس بهداشتی و حمام نصب کرد. در این نوع دستگیره نمی توان در را از بیرون قفل کرد و از داخل نیز با اهرم باز و بسته می شود. اما تفاوت این دستگیره با مدل های دیگر این است که در مواقع ضروری می توان درب را از بیرون نیز باز کرد.

موارد استفاده دستگیره درب ورودی : این نوع دستگیره معمولا از یک طرف ثابت بوده و سمت داخل به زبانه قفل متصل می شود و همین امر باعث می شود تا امکان نصب مغزی و سیلندر روی دستگیره به وجود بیاید اما در مورد درب های داخلی، دستگیره ها باید از نوعی انتخاب شوند که از هر دو طرف عمل نمایند و همچنین باید جهت باز شدن درب را مورد توجه قرار بگیرید.