خانه هوشمند

پی بام 9 دی 1397
خانه هوشمند
همه چیز به سمت هوشمند شدن پیش می رود. چند سالی می شود که دیگر گوشی های غیر هوشمند، خریداری ندارند. تلویزیون هوشمند، یخچال هوشمند.. و حالا خانه هوشمند. در ادامه بیشتر بخوانید.

زمانی که ما از گوشی های همراه معمولی به سمت گوشی های هوشمند حرکت کردیم، جهشی بزرگ در ارتباطات را شاهد بودیم. به جای اینکه فقط قادر به ایجاد تماس و ارسال پیام های متنی باشیم، اکنون با تلفن های هوشمند به اینترنت متصل می شویم، ایمیل می فرستیم، پیام های لحظه ای ارسال می کنیم، فایل های مورد نیازمان را دانلود می کنیم و بسیاری کارهای دیگر که به ارتباطات نیاز دارند را انجام می دهیم.

در مورد خانه های هوشمند نیز وضعیت به همین منوال است. تفاوت اصلی خانه های هوشمند با خانه های معمولی در این است که همه ی وسایل در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند. کنترل آب و هوا، چراغ ها، لوازم، قفل ها و انواع مختلفی از دوربین ها و مانتیورهایی که می توانند به خانه های هوشمند و خودکار اضافه شوند از هر جای خانه و حتی دور از خانه قابل کنترل می باشند.

منظور از هوشمند سازی خانه چیست؟

تکنولوژی خانه هوشمند در کل به مجموعه ای از وسایل، دستگاه ها یا سیستم هایی اشاره دارد که از طریق اینترنت اشیاء به یک شبکه ی مشترک متصل می شوند. هر یک از این وسایل را می توان از راه دور کنترل کرد. زمانی که تمامی لوازم الکترونیکی خانه در ارتباط و هماهنگی با یکدیگر و تحت کنترل یک سیستم واحد عمل کنند، می توان به آنجا گفت خانه هوشمند. به عنوان مثال، ترموستات، لامپ ها، اسپیکر، تلویزیون، سیستم امنیتی و سایر لوازم برقی خانه هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل از طریق گوشی هوشمند یا تبلت شما را دارند.

هوشمند سازی خانه به شما این مکان را می دهد تا به تکنولوژی های پیشرفته و لوکس که در گذشته وجود نداشتند، دست پیدا کنید. هرچه فناوری خانه هوشمند گسترش می یابد، مشتریان این خانه ها از رفاه و راحتی بیشتری بهره مند می شوند.

اما ایجاد این اتصالات از روش گوناگون قابل انجام است. سیستم های اختصاصی ای وجود دارند که ویژه ی خانه های هوشمند ساخته شده اند مانند Z-Wave Zigbee ،KNX و Control4.

شما می توانید از طریق وای فای و روی بستر اینترنت، این وسایل را کنترل کنید. همچنین برخی از آن ها ممکن است با بلوتوث هم قابل کنترل باشند؛ در این شرایط حتی می توان بدون استفاده از اینترنت هم آنها را کنترل کنید. هر یک از این سیستم ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و بهترین گزینه برای شما بستگی به نیاز و کاری دارد که می خواهید انجام دهید.

و اما فایده ی ارتباط وسایل خانه با یکدیگر چیست؟ در یک کلام و به طور خلاصه جواب این است: راحت بودن! داشتن یک خانه ی هوشمند باعث می شود بتوانید کارهای زیادی را با زحمت کمتری انجام دهید. کارهایی مانند تنظیم تهویه، خاموش کردن لامپ ها، روشن مایکروفر برای گرم کردن غذا و غیره

برجسته ترین مزایای خانه هوشمند

شاید فکر کنید که هوشمند سازی خانه یک روش عالی برای همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا و یا یک فرصت مناسب برای کسانی است که می خواهند پز خانه ی لوکس خود را بدهند. اما هوشمند سازی خانه مزایای کاملا کاربردی و شگفت انگیزی دارد که هفت مورد از آن را در زیر می خوانید.

کنترل تمامی وسایل خانه از طریق گوشی همراه

این مزیت خانه هوشمند، فاکتور راحتی در آن را چشمگیرتر می کند. اینکه شما بتوانید تمامی وسایل خانه را از طریق یک دستگاه (گوشی هوشمند، تبلت، تاچ پنل هوشمند، …) کنترل نمایید، گامی بلند به سوی فناوری و مدیریت خانه است. کار کردن با اپلیکیشن نصب شده در گوشی، تبلت یا کامپیوتر و لمس صفحه کلید این دستگاه ها تنها کاریست که شما باید انجام دهید تا دستوراتتان عملی شوند!

انعطاف پذیری در برابر وسایل و فناوری های جدید

سیستم خانه هوشمند به طور شگفت انگیزی با وسایل هوشمند جدید و دیگر تکنولوژی ها سازگار می شود. با گذشت زمان، دستگاه های هوشمند، جدیدتر و پیشرفته تر می شوند. ممکن است شما در طول زمان تجهیزات هوشمند قدیمی خود را با مدل های جدیدتر تعویض و یا تکنولوژی های جدیدی را به داخل یا محوطه ی بیرونی خانه اضافه کنید. این دستگاه های تازه وارد با سیستم قبلی هماهنگ و یکپارچه می شوند. در این صورت، شما می توانید بدون هیچ زحمت اضافه ای تجهیزات خانه هوشمند خود را طبق آخرین تکنولوژی ها به روز کنید.

به حداکثر رساندن امنیت خانه

زمانی که گجت های امنیتی را به شبکه خانه هوشمند خود اضافه کنید، امنیت خانه چند برابر و تقریبا نفوذ ناپذیر می شود. هزاران گزینه برای امنیت هوشمند خانه وجود دارد که فعلا تعدادی از آن ها روانه ی بازار شده است. برای مثال، سیستم هوشمند سازی خانه می تواند به سنسورهای حرکتی، قفل و دستگیره هوشمند و دیگر تجهیزات امنیتی هوشمند متصل شده و از خانه و حریم خصوصی شما محافظت کند. انگار که یک نگهبان برای خانه استخدام کرده اید تا شما را از اتفاقات باخبر کند. انتخاب این که زنگ هشدار و آلارم در چه ساعتی از شبانه روز به کدام وسیله و دستگاه به صدا درآید، به عهده ی شماست. چه در منزل باشید، و چه کیلومترها از آن دور باشید، امکان نظارت و کنترل فضای داخلی و خارجی خانه برایتان فراهم است.

کنترل کردن کارهای خانه از راه دور

اعجاب کنترل کارهای خانه از راه دور را دست کم نگیرید! در یک روز داغ تابستانی می توانید به خانه دستور دهید تا قبل از رسیدن شما، به دمای مطلوبتان برسد. اگر برای شام مهمان دارید و هنوز در سوپرمارکت هستید، از همانجا به پریز هوشمند دستور دهید تا فر را روشن و گرم کند. شما حتی می توانید لامپ های هوشمند را از راه دور روشن و خاموش کنید.

افزایش بهره وری انرژی

بسته به نحوه ی استفاده از فناوری هوشمند سازی، بهره وری از انرژی در خانه هوشمند در مقایسه با یک خانه معمولی بیشتر است. مثلا شما می توانید با ترموستات هوشمند و قابل برنامه ریزی کنترل و نظارت دقیق تری بر سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه داشته باشید. ترموستات هوشمند برنامه زمانی و دمای دلخواه شما را یاد گرفته و بهترین تنظیمات را برای دمای خانه در ساعات مختلف روز پیاده می کند. از طرف دیگر، سیستم روشنایی هوشمند با دیمرهایی که دارد می تواند در هنگام غروب، شب و روز میزان نور را به صورت خودکار و بر اساس تمایلات شما کم و زیاد و یا خاموش کند. حتی زمانی که از اتاق خارج می شوید یا به داخل می آیید، لامپ ها به شکل اتوماتیک و خودکار خاموش/روشن می شوند. در این صورت دیگر غفلت انسانی جایی ندارد و لازم نیست نگران هدررفت انرژی باشید.

بهبود عملکرد لوازم خانه

یکی دیگر از مزایای خانه هوشمند این است که به عملکرد بهتر وسایل خانه کمک می کند. تلویزیون هوشمند در یافتن اپلیکیشن ها و کانال های جدید موثر است. مایکروفر متصل به پریز هوشمند مانند یک دستیار به پخت بهتر غذا کمک و از سوختن یا خام بودن آن جلوگیری می کند. در نهایت، اتصال لوازم خانه به فناوری هوشمند سازی عملکرد آن ها را بهبود می بخشد و زندگی در خانه را برایتان راحت تر و دلچسب تر می کند.

مدیریت بهتر خانه

اگر مدیریت کامل خانه در میان مزایای هوشمند سازی خانه جای نگیرد، بی انصافی است. وقتی خانه هوشمند باشد، از میزان نور لامپ ها تا پرده ها و قفل درب ورودی تحت تسلط کامل شما خواهند بود. علاوه بر این ها، خانه هوشمند قابلیت نظارت هفتگی، ماهانه، سالانه و … مصرف انرژی در خانه را به شما می دهد.

در حال حاضر چه محصولاتی برای خانه های هوشمند وجود دارند؟

هم اکنون وسایل زیادی برای هوشمند سازی خانه ها در بازار موجود است، و با گذر زمان تعداد بیشتری در حال ورود به بازار هستند.

لامپ هوشمند:

لامپ هوشمند لامپی است که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد و به شما این امکان را می دهد تا روشنایی منزل و محل کار خود را طبق تمایلات خود و حتی از راه دور زمانبندی و کنترل کنید. لامپ هوشمند یکی از اجزای خانه هوشمند و یکی از محصولات اینترنت اشیاء است که به سرعت محبوبیت یافته و در حال گسترش است. 

این لامپ مثل لامپ های معمولی نیست که در یک سرپیچ قرار بگیرد و فقط اتاق را روشن کند. لامپ هوشمند کارهای بیشتری می تواند انجام دهد و دلیل هوشمند بودن آن، قابلیت اتصال بی سیم به اپلیکیشن مخصوص نصب شده در گوشی شماست..

تلویزیون:

یکی از وسایل هوشمندی که ممکن است شما بیشتر با آن آشنا باشید تلویزیون ها هوشمند است، این تلویزیون ها به اینترنت متصل شده و می توان با آن ها محتواهای گوناگون را مشاهده کرد. شما می توانید براحتی به Netflix و Hulu لاگین نموده و فیلم دانلود کنید، بازی انجام دهید یا چیزی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. امروزه شرکت ها زیادی تلویزیون های هوشمند می سازند

سنسورها:

سنسورها مانند یک شبکه نامرئی هستند و تمامی اجزا را در هماهنگی با یکدیگر درمی آورند. به عبارتی می توان گفت که سنسور مانند چشم و گوش خانه هوشمند عمل می کند. اما کلمه ی سنسور کمی مبهم است، اینطور نیست؟ سنسورهای بسیار زیادی برای اهداف مختلف طراحی شده اند؛ سنسور حرکتی، سنسورهای روشنایی، سنسور دما و بسیاری دیگر.

بهترین قسمت استفاده از سنسورها نصب فوق العاده آسان آن هاست که اغلب نیازی به سیم کشی ندارند و این برای اجاره نشین ها یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

تهویه:

به زبان ساده، سیستم تهویه هوای هوشمند همان سیستم تهویه ای است که اکنون در خانه ی من و شما و جود دارد اما به کمک چند گجت و سنسور، هوشمند شده است. سیستم تهویه هوای هوشمند کنترل خودکار و تجهیزات پیشرفته ای دارد و با عملکرد بهتر و کارآیی بیشتر خود، راحتی را برای ساکنین خانه افزایش می دهد. این سیستم هوشمند را می توان به طور مستقیم و یا از راه دور بر حسب تمایلات و نیازها تنظیم کرد. شما می توانید سیستم تهویه هوای هوشمند را به وسیله ی گوشی هوشمند خود کنترل نمایید یا کارکرد آن را برای روزها و ساعت های مختلف برنامه ریزی کنید.

سایر:

البته وسایل هوشمند دیگری نیز وجود دارند مانند، یخچال فریزرها، اچاق گازها، تشخیص دهنده های دود و احتمالا نام آشنا ترین آنها یعنی ترموستات ها. قفل های هوشمندی نیز وجود دارند که می توان از طریق اپلیکیشن و با تلفن هوشمند آنها را کنترل نمود و مثلا دری که چنین قفلی بر روی آن سوار شده را بست یا باز نمود. استفاده ی همزمان از همه ی این وسایل هوشمند به شما کمک خواهد کرد تا به آسانی خانه ی خود را کنترل کنید و بهترین بهره وری ممکن را در مصرف انرژی داشته باشید.

همین الان شروع کنید و خانه ی خود را هوشمند کنید

درست است که در حال حاضر خرید وسایل هوشمند برای داشتن خانه ای هوشمند بسیار پر هزینه خواهد بود، اما می توانید متناسب با بودجه ی خود وسایلی ارزان تر را تهیه نمایید.

برای داشتن خانه های هوشمند حتما نیازی به صرف مبالغ هنگفت نیست. می توانید خودتان هم اینکار را انجام دهید!